Volgens Mark Dirksma – architect bij hybrIT, is e-commerce niets anders dan “het online verkopen van producten”. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want het (elektronisch) verkopen van producten gaat niet vanzelf. Hoe zorg je ervoor dat de klant, in een wildgroei aan e-commerce platforms, het product bij jou koopt? Is je fulfilment proces op orde? Is je supply chain op orde? Hoe ga je om met retouren? Hoe is het proces rondom customer service geregeld? Is alle informatie van het product op orde?
“Mijn tip voor elk e-commerce platform? Een snel platform (snelheid van je platform heeft een direct gevolg op conversie), unieke content, SEO (Search Engine Optimalization), SEA (Search Engine Advertising) en zo snel mogelijk in de customer journey stappen. Ook als je duurder bent, is de klant sneller geneigd om bij jou te kopen als je goed kan voorzien in de informatiebehoefte.”
A/B tests via je e-commerce platform
Je kunt de klant sneller, beter en efficiënter informeren en overhalen door een bepaald element op een pagina te vervangen, verplaatsen of verbeteren. Zoals de CTA-button een kleur geven, een dikker lettertype gebruiken, de specs boven de vouw uitlichten, prijsveranderingen tonen en meer afbeeldingen toevoegen. Door verschillende opties hiervan te A/B testen stuur je op het optimaliseren van je SEO en design voor een hogere conversie. Mark: “Je schotelt je klanten verschillende versies van een e-commerce (landings)pagina voor met als doel de klanten de beste ervaring te geven. Wel is het lastig om bij A/B tests externe factoren – zoals trends, uit te sluiten. Je kunt daarom de resultaten het beste vergelijken met dezelfde periode in het jaar daarvoor, dit noemen we ‘like for like testing'”.
Grootste uitdaging bij e-commerce
Ééns in het halfuur de voorraad uithoesten, is allang niet meer snel genoeg voor grote spelers in de retail. De uitdaging ligt dan ook bij bedrijfsbreed real-time gegevens verwerken en analyseren. Mark: “Consumenten willen een persoonlijke benadering, gepersonaliseerde boodschappen en aangepaste voorstellen. En dat alles op het juiste moment, real-time dus. Het is van wezenlijk belang om als bedrijf de customer journey constant te updaten, door korte feedback loops aan te houden en het real-time monitoren van de klantervaring.
“Data moet continu doorstromen, het liefst real-time. Prijs, product, afbeeldingen, klantgegevens, planning en transportadministratie – maar hoe doe je dat? Heb je één applicatie (monolith) voor alle gegevens? Dat betekent dan ook dat als je iets wilt wijzigen, de gehele applicatie opnieuw gedeployd moet worden. Dit kan resulteren in downtime of bugs die het gehele proces verstoren. Daar ligt dan ook de uitdaging voor de business en voor IT. De processen moeten opgesplitst worden. Development moet kunnen plaatsvinden zonder dat andere processen daar afhankelijk van zijn. Systemen moeten dus geen gegevens ophalen (pull), maar direct doorspelen (push).”
Twee ontwikkelingen binnen het e-commerce landschap
- Affiliate marketing is al een tijdje booming maar automatische scrapers en de shift van een monolith naar een microservice architectuur spelen hierbij een steeds belangrijker rol. Wat houden deze termen in? Mark: “Automatische scrapers zijn web-crawlers die online prijzen en andere specs vergelijken. Ofwel, als de prijs bij jou een euro goedkoper is, kan zo’n crawler dit herkennen en de prijs bij de concurrent iets later zetten. Zeker in de retail staan marges onder druk en is de concurrentiestrijd behoorlijk heftig. Een microservice architectuur is gedecentraliseerd en laat verschillende systemen samenwerken. In plaats van één oplossing voor alle dataverwerking en analyse. Microservice architectuur leidt tot snelheid en flexibiliteit”.
- Grote spelers binnen de retail of B2C markt zien het effect van de deeleconomie – het delen, huren of leasen van producten. Mark: “Zij spelen hierop in door een meer faciliterende rol in te nemen, samenwerkingen aan te gaan met deelplatforms of door producten anders te produceren of positioneren. Vragen die namelijk brandstof zijn voor de deeleconomie: ‘heb ik dit echt nodig?’ en ‘hoe vaak ga ik dit gebruiken?’. Dit heeft effect op de waardeschatting van een product en daarmee dus ook op de marges van retailers”.
“Voor een toekomstbestendig, schaalbaar en vloeiend e-commerce platform moet de hele data chain kloppen, ander blijf je pleisters plakken. Van real-time de prijzen aanpassen – ook bij jouw affiliate partners, tot de eindgebruiker op de hoogte houden als de bezorger wat later aan de deur komt.”
Een e-commerce platform: zelf bouwen of bestaande technologie inzetten?
Een eigen e-commerce platform ontwikkelen is kostbaar en tegelijkertijd onmisbaar als je te maken hebt met veel gebruikers en data. Of als de focus voor de toekomst ligt op schaalbaarheid, waarbij 1000 A/B tests tegelijkertijd draaien van toegevoegde waarde is. Het is goed om te weten dat als je een e-commerce platform laat bouwen, je dit gemiddeld in 3 tot 5 jaar terugverdiend. Sta je op een punt dat je je afvraagt of je een e-commerce platform zelf moet bouwen of aanpassen? Ben je een nieuwe e-commerce speler en weet je niet of je bestaande technologie zoals Magento of nopCommerce, ook bij jouw type product en doelstellingen past? Aan de hand van de volgende toetsingsvragen kunnen we je snel advies geven:
– Hoeveel producten bied je aan?
– Hoe groot is je bedrijf?
– Wat is je omzet?
– Hoe ziet de bestaande architectuur eruit?
– Wat zijn je doelstellingen?
– Is e-commerce de hoofdfocus, of meer iets voor erbij?
Werk je voor een retailer of B2C bedrijf en past een eigen e-commerce platform in de onmichannel aanpak? Mark kijkt graag met je mee en zet jouw klant op één. Daarbij sluit HybrIT niet aan op één stack, maar kijkt naar de wensen van jou als klant. Neem contact met ons op om te kijken wat Mark en zijn team voor jouw bedrijf kan betekenen.